Vertraging onderweg

Het Europese spoorwegnetwerk is een lappendeken van verschillende spoorwegmaatschappijen die al dan niet samenwerken. Steeds meer lange-afstandstreinen rijden lijndiensten in een bepaalde frequentie, en niet meer kriskras door Europa. Hierdoor is het vaak nodig over te stappen, maar dit biedt wel meer reismogelijkheden. Deze overstappen gaan natuurlijk niet altijd goed. Een aansluiting missen kan maar zo gebeuren. Vertraging met de trein en een gemiste aansluiting tot gevolg is natuurlijk geen reden tot paniek. Een aansluiting missen kan altijd gebeuren en er is gelukkig bijna altijd een oplossing!

Wat moet ik doen als ik een overstap heb gemist?

Heb je vertraging met de trein en is je aansluitende trein al vertrokken? Als je nog in de trein zit, waarschuw dan het treinpersoneel aan boord, zij kunnen je wellicht direct voorzien van advies. In het overstapstation ga je, indien aanwezig, naar de informatiebalie. Dit kan ook het loket zijn. Hier is personeel aanwezig om je te helpen en kun je uitleggen waardoor de aansluitende trein is gemist. Meestal wordt er een aantekening gemaakt op je ticket en kun je met de eerstvolgende verbinding verder reizen. Soms worden er zelfs, als dit nog mogelijk is, nieuwe zitplaatsreserveringen gemaakt in de volgende trein.

Als er geen direct aanspreekpunt is in het treinstation van je overstap, ga dan direct naar het treinpersoneel van de volgende trein. Leg de situatie uit, dan helpt het treinpersoneel je meestal verder.

Onderweg ben je helaas altijd afhankelijk van de goodwill van het spoorwegpersoneel. Er zijn regels omtrent gemiste aansluitingen, maar soms is het personeel ter plaatse niet geheel op de hoogte. Reizigersrechten zijn ingewikkeld, en veelal geregeld op basis van vrijwillige verdragen tussen spoorwegmaatschappijen. Het kan dus zo zijn dat er toch van je gevraagd wordt een nieuw ticket aan te schaffen voor de rest van je reis. Bijvoorbeeld omdat je reis geboekt is met twee aparte tickets. Wij raden aan dit in dat geval gewoon te doen (maar nooit op voorhand en nooit op eigen initiatief). Vaak is er achteraf nog wel iets recht te zetten via de klantenservice van de betreffende spoorwegmaatschappij.

Losse treintickets

Reis je op basis van losse treintickets of een treinpas (bijvoorbeeld Interrail) en heb je vertraging met de trein? In dat geval ben je altijd zelf verantwoordelijk voor het contact met de reisdienstverlener ter plaatse. Hoe graag we ook zouden willen, wij kunnen je niet helpen met het regelen van een nieuwe verbinding of eventuele (financiële) compensatie bij vertragingen. De hierboven beschreven werkwijze is het beste wat je kunt doen onderweg. Meer informatie vindt je in de voorwaarden voor losse reisdiensten.

Pakketreis

Ben je onderweg en heb je via The Train Traveller een pakketreis geboekt? Bij vertraging met de trein volg je in principe de bovenstaande werkwijze bij vertragingen . Na afloop van de reis kunnen wij helpen om eventueel gemaakte kosten terug te krijgen. Afhankelijk van de situatie gaat dat geheel via ons, of via de reisdienstverlener (spoorwegmaatschappij) direct. Zie hiervoor ook onze algemene voorwaarden. Heb je dringende vragen of hulp nodig onderweg? Stuur dan een mailtje naar het e-mailadres dat je terugvindt in de reisbescheiden, dan helpen we je zo snel mogelijk!