Een reis boeken
Kan ik ook vertrekken vanuit België?
Natuurlijk, dat is meestal geen probleem! Reisschema’s veranderen dan natuurlijk wel en soms ook de prijs. Stuur ons even een mailtje, dan helpen we je graag.

Wat gebeurt er met mijn persoonlijke gegevens die ik verstrek bij een boeking?
Wij vinden je privacy belangrijk en gaan daarom met zorg om met persoonlijke gegevens. Hoe wij dit doen en met wie wij gegevens delen lees je in onze privacyverklaring.
Waarom moet ik mijn persoonlijke gegevens opgeven voor een boekingsaanvraag?
Wij hebben de gevraagde gegevens nodig om de reisonderdelen te bevestigen bij de aanbieders van de reisonderdelen, zoals een hotel of spoorwegmaatschappij.
In het boekingsaanvraag formulier moet ik akkoord gaan met de reisvoorwaarden en het privacybeleid. Waar kan ik deze vinden?
Onze reis- en betalingsvoorwaarden leest u hier, ons privacybeleid kunt u hier vinden.
Mijn paspoort verloopt binnenkort. Kan ik dan toch een reis boeken?
Soms wordt het documentnummer van uw reisdocument afgedrukt op de treintickets. Als dit niet het geval is, is het geen probleem om alvast te boeken (stuur ons een e-mail om dit zeker te weten). Op reis moet je natuurlijk altijd een geldig reisdocument meenemen.
Welke namen geef ik op wanneer ik wil boeken?
Wij hebben van iedere reiziger de 1e voornaam zoals vermeld op het reisdocument nodig en de achternaam welke vetgedrukt is. Deze combinatie van voor- en achternaam komen (meestal) op de treintickets te staan.
Ik heb een fout gemaakt in het formulier van mijn boekingsaanvraag. Wat moet ik doen?
Controleer alle gegevens altijd goed. Toch een (tik)foutje? Geen probleem. Laat ons dit binnen twee uur na versturen van het formulier weten, dan kunnen we dit nog aanpassen.
Waarom betaal ik aan STO Garant?
The Train Traveller maakt gebruik van de garantieregeling van STO Garant. Dit is een onafhankelijke betaalomgeving die jou de zekerheid geeft dat jouw geld op een veilige plek staat tot het moment dat de reis naar behoren is uitgevoerd door de reisorganisatie. Je bent bijvoorbeeld nooit je geld kwijt bij het onwaarschijnlijke geval van een faillissement. Op deze pagina lees je meer over de werking van STO Garant.
Waarom zijn de voorwaarden van losse treintickets anders dan die van pakketreizen?
Hier zijn verschillende regels van toepassing. Lees hier onze voorwaarden voor pakketreizen, of onze voorwaarden voor losse treintickets.
Kan ik kiezen tussen e-tickets of papieren tickets?
Waar e-tickets beschikbaar zijn ontvang je automatisch e-tickets. Bij onze stedentrips en vakanties ontvang je deze daarnaast ook per post, samen met belangrijke informatie en reisschema’s.
Waarom kan ik alleen een boekingsaanvraag maken en is mijn boeking niet direct definitief?
Wij zijn een kleinschalige reisorganisatie en beschikken niet over live koppelingen met reisdienstverleners. Wij controleren zo snel mogelijk handmatig de aangevraagde reis en sturen je zo snel mogelijk, maar uiterlijk de volgende werkdag, een bevestiging als de reis beschikbaar is.
Waarom is The Train Traveller niet telefonisch bereikbaar?
Als kleinschalige reisorganisatie is het voor ons niet mogelijk een telefoonlijn te bemannen. Wij reageren zo snel mogelijk per e-mail, maar uiterlijk de volgende werkdag. Als je bij ons een pakketreis hebt geboekt kun je ons onderweg ook bereiken via een speciaal e-mailadres voor noodgevallen. Dan krijg je sneller antwoord. Let op: als je vertraging onderweg is je aanspreekpunt altijd de uitvoerende spoorwegmaatschappij, ook bij een pakketreis. Wij kunnen je onderweg niet helpen.
De treintickets
Er staat onjuiste informatie op mijn ticket. Wat moet ik doen?
Stuur ons een e-mail o.v.v. je boekingsnummer en we zoeken een oplossing. Maar: als het slechts een klein verschil is (een tikfout in de naam van 1 of 2 letters of een verkeerde dag, maand of jaar in de geboortedatum) hoef je ons niet te mailen. Dan zijn de tickets gewoon geldig!
Heb ik voor alle treinen een zitplaatsreservering nodig?
Nee, niet voor alle treinen is een zitplaatsreservering nodig. Voor alle treinen waar een zitplaatsreservering verplicht is, of optioneel is, is deze automatisch inbegrepen in de totaalprijs. Dit geldt voor onze stedentrips en vakanties, maar ook voor losse tickets via ons aanvraagformulier aangeboden.
Wat moet ik doen als ik mijn treinticket(s) verlies?
E-tickets kun je altijd opnieuw uitprinten of (meestal) op je smartphone laten zien. Betreft het papieren treintickets op waardepapier? Die kunnen wij niet nogmaals afdrukken, in dat geval zullen er dus nieuwe tickets moeten worden aangeschaft.

Het poortje gaat niet open, wat nu?
Soms lukt het niet om de poortjes in NS-stations te openen. Dit betekent niet dat je ticket niet geldig is! Als het niet lukt, vraag dan een NS-medewerker om hulp. Is er geen medewerker? Druk dan op de informatieknop (altijd in de buurt van de poortjes aanwezig). De medewerker van de NS klantenservice kan de poortjes op afstand voor je openen.

De reis
Wat moet ik doen als ik een aansluiting mis?
Dat kan altijd gebeuren en is meestal geen probleem! Lees hier wat je in dat geval het beste kunt doen. Het aanspreekpunt is altijd het spoorwegpersoneel onderweg, wij kunnen je hier op afstand helaas niet mee helpen, omdat wij niet de mogelijkheid hebben je ticket te wijzigen. Hier is alleen spoorwegpersoneel voor bevoegd. Een nieuw ticket kopen is meestal niet de juiste oplossing! Vraag daarom altijd eerst het spoorwegpersoneel ter plaatse (of telefonisch) om hulp.
Mag ik met mijn treinticket(s) ook andere verbindingen nemen dan aangegeven op het ticket?
Dit is meestal niet toegestaan. Als het een regionale trein, binnenlandse treinen in Nederland of binnenlandse treinen in België betreft mag dit wel (zo kun je zelf meer overstaptijd creëren voor je aansluiting op een internationale trein).
Hoe kom ik van het treinstation bij de accommodatie?
Wij regelen geen vervoer van bagage. Voor treinreizen is het sowieso handig als je de meegenomen bagage zelf kunt tillen. Accommodaties liggen meestal op loopafstand van het treinstation of een andere OV-halte (maximaal ca. 15-20 minuten lopen). Natuurlijk hebben de meeste treinstations ook een taxistandplaats, dus een taxi kan ook altijd een oplossing zijn die je ter plaatse zelf kunt regelen.
InterRail Pass
Mag ik met een Interrail Pass alle treinen nemen?
Met een InterRail pass kun je onbeperkt reizen met alle treinen van alle deelnemende spoorwegmaatschappijen. Voor veel treinen is een reservering verplicht, waarmee je dus alleen kunt reizen als je van tevoren een reservering hebt gemaakt. Niet alle spoorwegmaatschappijen doen mee met Interrail, dus nee, je kunt niet alle treinen nemen met Interrail.
Ik heb niet voor alle treinen een kaartje
Dat klopt (waarschijnlijk)! De Interrail pas is je treinkaartje. De andere tickets die je wellicht wel hebt zijn tickets en/of toeslagen die je nodig hebt om de trein die er op vermeld staat te mogen nemen. Voor veel treinen heb je zo’n reservering of toeslag niet nodig en kun je zo instappen met je Interrail pas.
Fiets mee in de trein.
In welke treinen kan een fiets mee?
In binnenlandse Nederlandse treinen kan je fiets zonder reservering mee in het gedeelte bestemd voor fietsen. Dit is te herkennen aan het fietslogo op of naast de deuren. In regionale treinen in het buitenland werkt het meestal op dezelfde manier. Voor lange-afstandstreinen geldt dat er voor de fiets moet worden gereserveerd. Fietsen kunnen lang niet in alle treinen mee en het is soms lastig om een verbinding te vinden. Een indruk van mogelijke bestemmingen waar via ons tickets voor trein en fiets te regelen zijn is te vinden op onze pagina over trein en fiets: https://www.thetraintraveller.nl/treintickets/fiets-mee-in-de-internationale-trein/
Hoeveel fietsen kunnen er mee in een trein?
In de meeste treinen beperkt zich de ruimte voor fietsen tot slechts enkele fietsen, variërend van 2 tot 6 fietsen. Soms iets meer. Het is daarom praktisch onmogelijk om met meer dan 4 personen te reizen met fiets in de trein (enkele treinen uitgezonderd).
Kan bagage op de fiets blijven zitten?
Nee. Het is de bedoeling de bagage van de fiets af te halen in verband met de beperkte ruimte. Het is belangrijk dat je daarom de bagage snel op en van de fiets kunt krijgen, zodat je op tijd in- en uit kunt stappen.
Hoe weet ik waar het fietsgedeelte zich bevindt?
Het fietsgedeelte is aangegeven met het symbool van een fiets op of naast de deuren. Bij veel lange-afstandstreinen is vooraf aangegeven op borden of schermen op welke plek op het perron het fietsrijtuig stopt, zodat je niet hoeft te rennen naar de juiste deur.
Kan een tandem en/of een bagagekar mee?
De meeste treinen zijn niet geschikt om een tandem mee te nemen (op enkele uitzonderingen na). Voor een bagagekar is het (indien deze niet meer ruimte inneemt dan een fiets zoals een aanhangfiets voor kinderen) soms mogelijk om een extra fietsticket met extra plaats te reserveren. Bagagekarren waar de wielen eenvoudig te verwijderen zijn kunnen kosteloos mee als “normale” bagage.
Wat moet ik doen als ik een aansluiting dreig te missen?
Bij het missen van een aansluiting of het dreigen te missen van een aansluiting vraag je aan het spoorwegpersoneel ter plaatse (in de trein of aan de balie in het station) hoe je verder komt op je bestemming. Alleen spoorwegpersoneel kan je verder op weg helpen en zij zijn verplicht je hierbij zo goed mogelijk te helpen. Je kunt geen contact met ons opnemen, wij kunnen op afstand niets voor je betekenen.