Soms is reizen het voordeligst als je reist met een Interrail pas. Deze speciale tickets zijn bedoeld om kriskras door Europa te reizen. En nu gaat dat extra makkelijk, want ze zijn sinds kort ook als e-tickets beschikbaar! Handig mee te nemen en in te vullen op je mobiel dus. Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe je hier gebruik van kunt maken.
Wat je moet regelen vóór vertrek
De eerste stap na het aanschaffen, is het activeren van je Interrail pas. Doe dit ruim voor vertrek, zodat je kunt controleren of alles werkt!
Om een mobiele Interrail pas te kunnen activeren en gebruiken heb je slechts twee dingen nodig:
- Een Smartphone (minimaal Android 6.0 of iOS 10.0/iPhone 5)
- De Rail Planner-app van InterRail/Eurail (te downloaden via de Google Play Store of de App Store)
Heb je een werkende app? Volg dan de volgende stappen:
1) Download de Rail Planner-app van InterRail/Eurail op je smartphone als je dit nog niet hebt gedaan. Maak per reiziger een reis aan via My Trip. Als je meerdere passen op één smartphone wilt zetten maak je een trip aan per Interrail pas. Heb je een pakketreis geboekt? Dan importeer je eenvoudig de reizen via de link die je van ons ontvangt.
De reis wordt toegevoegd aan de app. Het is mogelijk meerdere reizen op dezelfde smartphone op te slaan, maar je kunt ook voor iedere reiziger een eigen smartphone gebruiken. Let op: dit is tijdens de reis niet meer aan te passen!
2) Ga vervolgens naar My Pass en druk op Add your Pass. Er wordt gevraagd om de volgende gegevens: last name en pass number. Vul de gegevens in, accepteer de voorwaarden en voeg de Interrail pas toe aan de app.
3) Kies de reis die je aan de pas wilt koppelen.
4) Vul het documentnummer in van je geldige reisdocument welke je meeneemt op reis. Het moet een reisdocument zijn die geldig is voor de bestemming waar je naartoe gaat reizen. Let op: vul niet je burgerservicenummer in, maar het documentnummer.
Als het goed is zijn nu je reisdagen en tickets geactiveerd, en ben je klaar voor je unieke treinreis!
Belangrijk: de app zal je nog vragen bij reizen van/naar Nederland of je jouw inbound/outbound journey wilt gebruiken. Dit is omdat je maar eenmalig Nederland uit en ook weer eenmalig Nederland in mag reizen. Je moet dus zorgen dat de Out/In badge zichtbaar is op de tickets van je reizen van/naar Nederland.
Wat je moet weten voor tijdens de reis
Belangrijk om niet te vergeten is dat zodra je in de trein zit, je smartphone de hele reis aan moet staan. Zorg er dan ook voor dat hij voldoende opgeladen is! Verder moet je smartphone tijdens je reis tenminste eenmaal per drie dagen verbinding maken met internet, zodat de Rail Planner-app de geldigheid van je tickets kan controleren. Dit kan behalve je eigen mobiele dataverbinding ook een gratis wifi punt zijn, zoals in de trein of in het hotel..
Is er inderdaad een controle? Je kunt je ticket heel makkelijk in 2 tikken laten zien:
- Ga naar My Pass
- Tik op ‘Show ticket’
De conducteur scant de barcode om te controleren of de trein waar je in zit op je ticket staat en kan naar je geldige reisdocument vragen om persoonsgegevens te controleren.
Hulp nodig?
Stuur ons een e-mail. Je kunt ook de instructies of de veelgestelde vragen op de officiële website van InterRail bekijken.
Is er een probleem tijdens je reis met je Interrail pas, bijvoorbeeld omdat je smartphone is verloren of het niet meer doet? Neem dan contact op met de klantenservice van InterRail (wij kunnen je hier helaas niet mee helpen).